We hebben ervoor gekozen enkele voorbeelden van klantcases op te nemen uit uiteenlopende branches. De organisaties zijn verschillend van aard en omvang.
Business case: vastgoed makelaar B2C en B2B
Probleem : Het lukte de klant maar niet om hun online activiteiten lonend te krijgen terwijl ze er erg veel energie in stopten: hadden een website , een extern blog en deden veel aan social media (met name Facebook, maar ook LinkedIn, Twitter, Instagram). Daarnaast hadden ze ook een internationale business partner waarmee de online samenwerking verre van optimaal was.
Uitdaging : Klant kreeg te weinig bezoekers en response en was niet in staat dit zelf structureel beter te krijgen. Er was sterke concurrentie van grotere bedrijven, die vooral ook online uiterst (agressief) actief waren en voor de klant storend bezig waren. Er ontbrak een marketingplan als basis voor hun online activiteiten.
Resultaat : Na onderzoek van de sterke, maar vooral de zwakke punten van de website en het blog en een onderzoek naar de online activiteiten van hun belangrijkste concurrenten is na een kort assessment een internet marketingplan en een online strategie opgezet. Naast het aanpakken van de verbeterpunten in website, blog en social media zijn content marketing, SEO, Google analytics en conversie optimalisering effectief gemaakt. Ook is de samenwerking met hun internationale business partner aangepast en verbeterd.
Er is onderscheid en focus aangebracht, het aantal bezoekers is zeer sterk omhoog gegaan en het aantal opdrachten significant verbeterd, terwijl de activiteiten zijn gestroomlijnd waardoor in de toekomst een en ander minder tijd gaat kosten.
Business case : autorijschool B2C
Probleem : De site was verouderd en miste goede beheermogelijkheden, bovendien was hij niet geschikt voor mobiele apparaten (mobieltjes en tablets). Bovenal trok hij te weinig bezoekers en was de vindbaarheid in Google gewoon slecht.
Uitdaging : Zeer grote online concurrentie en het was bijzonder moeilijk in de markt onderscheid te creëren t.o.v. de concurrentie.
Oplossing : Er is een nieuwe moderne mobile (responsive) site met uitstekende eigen beheer mogelijkheden ontwikkeld, content marketing en analytics ingezet en Facebook- website integratie. Focus en onderscheid aangebracht. De site genereert nu op regelmatige basis nieuwe klanten, waardoor er wachtlijsten moesten worden ingevoerd.
Business case: reparatiebedrijf witgoed B2C en B2B
Probleem : Klant beschikte over amateuristische, basic site zonder eigen beheermogelijkheden. De site kreeg geen of nauwelijks bezoekers en er moesten vele verschillende (off-line) marketingactiviteiten worden gedaan om nieuwe klanten te werven.
Uitdaging : de commerciële mogelijkheden van Internet waren niet bekend. Daarbij hadden ze voortdurend nieuwe klanten nodig voor hun reparateurs.
Oplossing : Nieuwe site ontwikkeld, inclusief een online planning/afspraken systeem voor klanten en eigen medewerkers, waardoor veel waardevolle tijd werd gespaard. Daarnaast effectief Google producten (SEO, Google Adwords en Google analytics) toegepast, waardoor ca. 60% van de afspraken via de website zijn gegenereerd. Het rendement op investering (ROI) in online toepassingen t.o.v. de binnengebrachte opdrachtwaarde bedraagt > 2900% !
Business case: Internationale consultancy B2B
Probleem : Een managementadvies bedrijf, een internationale start-up, had geen mogelijkheden marketing te doen op internet, dus geen website en geen andere online activiteiten. Dit was cruciaal om hun diensten, producten en organisatie effectief en efficiënt te kunnen presenteren, branding te doen en klanten te werven (leadgeneratie).
Uitdaging : de kennis en expertise ontbrak bij de klant en deze had bovendien een tijdsprobleem
Oplossing : zeer professioneel uitziende website ontwikkeld, ook optimaal geschikt voor smartphone- en tablet gebruikers. Gepaste aandacht gegeven aan websitestructuur en user experience. Ook een effectieve blog toegepast en social media ingericht voor LinkedIn en Twitter. De site in combinatie met online marketing heeft diverse nieuwe klanten opgeleverd waaronder een top 10 wereldspeler!
Business case: training & coachings bedrijf B2C en B2B
Probleem : Klant wilde een reeks websites op laten zetten die voor specifieke angstproblemen oplossingen bood. Het ging ook om het inrichten ervan en het vindbaar zijn/optimaliseren voor Google.
Uitdaging : Klant zocht een businesspartner die naast het opzetten van de oplossingen om de juiste klanten te vinden, ook kon blijven meedenken in het aanscherpen van het concept. En die bereid was zich te laten belonen op basis van bereikte resultaten.
Oplossing : Diverse websites zijn ontwikkeld en ingezet. Contentmarketing, audio, video, SEO, Blogpost, analytics en webshops zijn toegepast. Resultaatgerichte samenwerking die elke week nieuwe aanvragen voor coaching trajecten oplevert uit precies de juiste doelgroepen.
Business case: healthkliniek B2C
Probleem : De website genereerde onvoldoende nieuwe klanten voor de diverse soorten behandelingen in de kliniek. De website was ook toe aan een moderniseringsslag.
Uitdaging : Grote behoefte om de productiecapaciteit optimaal te benutten. Bestaande marketing en acquisitie middelen boden te weinig soelaas. Daarnaast was er behoefte aan een partner die meedacht en korte reactietijden op supportaanvragen kon garanderen.
Oplossing : Nieuwe moderne en aantrekkelijke responsive website ontwikkeld, die een grote stroom aan nieuwe klanten opleverde. Naast contentmarketing, SEO, Facebook marketing, Blogging en Google Adwords ingezet.